Dax att stanna upp, andas och se sig omkring!

Det går otroligt fort nu. Partimedlemmar rasar in för det första. För det andra så finns det typ inga medier som inte snackar om turerna kring rättegången och domens effekt typ dagligen. I ”intressanta” tider så tror jag att man skall vara lite försiktig med att köra på i gamla spår. Låt mig utveckla detta.

Vi skall kämpa vidare förstås! Vi skall placera Christian Engström och förhoppningsvis ett helt gäng andra pirater i europaparlamentet. Vi skall synas och höras, blogga, debattera, diskutera, och så småningom distribuera 5 miljoner valsedlar. Än så länge så har vi bara sett början. Men som brokep säger så befinner vi oss slutet på säsong 1.

Det börjar verkligen bli dax att lägga om stilen en aning om någon frågar mig. ”Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll!”, så sa bamse, och vi är starka nu! Vi har kämpat länge och vi har förbannat medias oförmåga att raportera viktiga saker men idag så har vi faktiskt världens ögon på oss.

Detta är en vädjan att lyda rådet från Anna Troberg: håll huvet kallt och var trevlig. Att partiledaren använder svordomar i en rubrik på sin privata blogg ger änna inte ett trevligt intryck Rick. För tusan njut lite av stunden här nu. Jag har förståss förståelse för att det är mycket nu men både rättegångens utfall och domarens jäv är en gigantisk vinst och ingenting annat! Själva domen kommer ju att överklagas oavsett men denna sortens publicitet och en sån otrolig uppslutning som vi har nu är ju bara helt fenomenal och det kan vi tacka målsägarna för. Stanna upp, bara en kort kort stund, ett djupt andetag, och gilla det nya läget.

Det är dax för lite ödmjukhet helt enkelt om någon frågar mig, och du läser fortfarande vilket faktiskt inte går att tolka annorlunda än att du är intresserad av min åsikt! ;-)

Vi bör nog helt enkelt kosta på oss att släppa efter litegrann på kraftuttryck och överdriven sarkasm o dyligt, även om jag inte har några invändningar mot den stilen i det förflutna, det har troligtvis hjälpt till att sporra många pirater i mörka tider.

Ett skräckexempel är den i mitt tycke överdrivet arga repliken på (mp)s kommentar till piratpartiets nyliga framgångar. Hon sa att hon tror att väljare vill ha bredare lösningar än enfrågepartier i samma mening som hon gav (pp) en stor komplimang och det tycker jag faktiskt inte är ett dugg anmärkningsvärt. Om några år kanske du springer på den där kvinnan lite då och då i riksdagens lokaler, Rick, då kanske du önskar att du varit trevligare i april 2009. Tänk på det. :-)

PS. Jag vet och jag erkänner villigt att jag har pillat in en och annan fullänkning (smått irrelevant länk) bara för att få lite gratislänkning via trackbacks och så men det är bara för att jag tycker att detta är ganska viktigt. DS

11 svar to “Dax att stanna upp, andas och se sig omkring!”

  1. Martin Widmark Says:

    *applåd*

    Ja, det gäller verkligen att hålla huvudet kallt. Inte är det lätt, men om man anstränger sig så går det. Och det är jag övertygad om att vi tjänar på.

  2. Martin Widmark Says:

    Jag tycker den här bloggposten:
    http://drottningsylt.scriptorium.se/?p=922

    är ett praktexempel på hur man skall bete sig. Märk väl hur ännu löjligare den rabiata piratmoståndaren ter sig när hon bemöts sakligt och lugnt. Det är så det ska seut.

    Och Troberg borde få nåt sorts pris för sin insats där i TV-soffan. Jag hade nog haft svårt att vara så lugn och trevlig som hon var där när dedär två andra betedde sig som småungar. Otloligt bra jobbat!

    Engström var ju i Agenda nyligen och blev nästan lika illa behandlad. Men han höll sig lugn och saklig. Mycket bra, mer sånt!

  3. Momo Says:

    Hålla huvudet kallt är absolut viktigt! Vi lever i Sveriges politiska värld, inte Italiens. (Som tur är, väl.) Delvis måste man spela efter etablissemangets regler, hur revolutionär man än vill vara. Åtminstone om man ställer upp i val..

  4. Rikard Says:

    Väldigt bra talat!

    Men egentligen. Ska man behöva tala om detta för vuxna människor? Kanske är det just det som är nyckeln. Om vi tänker på att vi är vuxna människor men vuxna mot- och meddebattörer, vuxna läsare och vuxna medborgare som ska rösta på oss, ja då är det bra om vi möter dem på vuxnas vis?

    Det blir lätt att man dras med i ett LOLande och afk-ande och ironiserande eller OMGande.

    Och det fungerar ju asbra på irc om vi säger så. Men nu jobbar vi EU-val. Dags att bredda debatten och träda in i lärarummet.

    Vi har ju attraherat väldigt många unga människor och det är väl vår största insats hittills att vi lyckats engagera den yngre generationen politiskt. Men vi får inte förledas att tro att ungdomen inte lyssnar om man inte skriker (något alla tonårsföräldrar kan intyga – man har ett behov av att ryta till men det brukar inte hjälpa precis).

    Viktigast tycker jag det är att vi behandlar andra väl. Människa till männsika.

    Ha det bra!

  5. opassande » Blog Archive » Några snabba länkar Says:

    […] några korta men träffande ord hur debatterna emellanåt havererar. Momo är också inne på att fundera över hur debatten ser ut och hur den borde se […]

  6. Tor Says:

    “Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll!”, så sa bamse, och vi är starka nu!”

    Haha. Lysande citat och bra poäng. Instämmer i allt du säger. Jag tillhör också dem som tycker att Falkvinge nu faktiskt har manöverutrymme att tona ned de värsta kraftuttrycken litet grand. Man vinner mycket på att lyssna, vara tålmodig och argumentera sakligt och i en trevlig samtalston.

    Jag tycker också att kommentarerna till blogginlägget Ett politiskt val borde vara mer än fildelning för en småbarnsförälder är jättebra exempel på hur debatten ska tas och förtjänar att lyftas fram. Man blir så glad när man läser så’nt.

  7. Hans Says:

    Mmm. Engström var helt ok i agenda fast han nådde väl inte riktigt fram, kanske fokuserade för mycket på övervakningsaspekten istället för att nämna någonting om att nerladdare faktiskt visst betalar för sig, att flera artister själva lägger ut sina verk osv. Men det är bara min åsikt. Lugn och saklig var han ju åtminstone som sagt. :-)

    Just i det avsnittet av agenda så blev jag dock riktigt impad av magnum coletrane price faktiskt! Det kändes som om han faktiskt försökte lyssna och han var också saklig och lugn. Åtminstone mycket lugnare än typ alla andra antipiratdebattörer. Mycket credz där imho!

    Tack för komplimangerna och länktipsen alla! Drottningsylt var fullkomligt klockren :D

  8. Björn Says:

    Förbannad är ingen svordom, det är ett verb (att förbanna något)..

  9. Rick Falkvinge (PP) Says:

    Självklart läser jag. :)

    Att föra politik – för mig – är att använda hela känsloregistret. Från extatiskt överlycklig till heligt überilsken.

    Det sista jag vill göra är att ta på mig en politisk gråmask och bli en färglös kostym.

    Sedan är det — och man kan gilla det eller låta bli, men det är ett faktum — enda sättet att synas i media att uttala sig i starka ordalag. Men det hade jag som sagt gjort ändå här…

  10. Hans Says:

    Men det är det som är grejen Rick… Missförstå mig inte! Min beundran för ditt allt ditt jobb och slit och engagemang är skyhögt och alla som tror på ett fritt samhälle står i tacksamhetsskuld för att du ”startade en website” en ödesdiger nyårsdag…

    Men i all välmening så måste jag ifrågasätta ställningstagandet just i din senaste mening där. Har inte situationen förändrats dom senaste dagarna? Måste du använda lika starka ordalag nu som förr?

    Du läser. Men lyssnar du? :) Har du stannat upp en kort kort stund och kännt av det nya läget? Påstå inte att allt är precis som förr efter domen och 20k nya medlemmar.

    Ids du bemöta kritiken mot ”Kul citat…” inlägget? Det skulle uppskattas.

    puss å kram!

  11. camilla Says:

    TA Å KAMMA TILL ER NU!!
    fokusera på det som är väsentligt för er överlevnad istället..sen kan man ägna sig åt ovidkommande saker…;)
    Tycker ni inte att det börjar att bli dags att ta å ändra på männsklighetens öde..eller ska vi fortsätta upprepa historien många gånger till..?? ända tills vi utplånar allt även oss själva…

    ta och skapa er egen lycka istället för er undergång..
    välj att lyssna till dig själv..istället för att ta den enkla vägen ut ur situationer..
    vi vet vad som e rätt och fel..
    vi bara väljer att rättfärdiga våra dåliga val i livet…

    Det finns ju några saker här i livet som alla är medveten om att vi e beroende av för att existera..oavsett vad vi försöker med för hemska metoder för att övervinna moder natur…och naturlagarna..
    # nr 1 : en planet med vatten och syre och typer olika typer av livsformer kallas även ekosystem..
    # nr 2 – näring..
    # nr 3 – andra av din ras för att kunna föra arten vidare..

    alltså tänk att det ska vara så svårt att tänka logiskt..
    behandla alla som du vill bli behandlad själv..det måste ju vara det enklaste sättet att leva..

    FÖRSTÅR MAN ALLT ..FÖRLÅTER MAN ALLT…

    ha re !! :)


Kommentera

